Lue myös tämä HaO:n päätös takaisinmaksusopimuksesta.
Helsingin sosiaaliviraston lakimiehen ohjeet...
Diaarinumero: |
OKV/986/1/2007 |
Antopäivä: |
03.06.2009 |
Ratkaisija: |
AOK |
Oikeus toimeentulotukipäätöksen
jälkikäteiseen muuttamiseen ja myönnetyn liikatuen
perimiseen
Kunnan sosiaali- ja terveyslautakunnan alainen viranhaltija oli
myöntänyt kantelijoille toimeentulotukea vuoden 2006
lokakuulle. Saman vuoden marras- ja joulukuun toimeentulotukihakemusta
käsitellessään viranhaltija huomasi, että lokakuun
laskelmasta oli tuloista puuttunut kantelijoiden saama asumistuki.
Tämän vuoksi kantelijoille oli lokakuussa maksettu
toimeentulotukea liikaa 131,74 euroa. Viranhaltija teki lokakuulle
uuden laskelman, jossa asumistuki otettiin tulona huomioon ja peri
liikatuen takaisin vähentämällä sen
marras-joulukuulle myönnetystä toimeentulotuesta. Noille
kuukausille myönnetty tuki pieneni siten takaisinperityn
määrän verran. Päätöksessä oli
sovellettu toimeentulotuesta annetun lain (toimeentulotukilaki)
pykäliä 1-3, 6-9, 11-12 ja 15.
Kantelijat saattoivat viranhaltijan marras-joulukuulle tekemän
päätöksen sosiaali- ja terveyslautakunnan
käsiteltäväksi lokakuun liikatuen perimisen osalta.
Lautakunta hylkäsi oikaisuvaatimuksen ja totesi viranhaltijan
menetelleen ohjeiden mukaan. Lautakunta muutti kuitenkin viranhaltijan
päätöstä siten, että lokakuun
päätöstä ei muutettu vaan huomioimatta
jäänyt asumistuki otettiin marras-joulukuun laskelman tulona
huomioon toimeentulotukilain 15 §:n perusteella.
Kantelijat katsoivat, että viranhaltijan ja lautakunnan
ilmoittamat lainkohdat eivät oikeuta tuen takaisinperimiseen.
Toimeentulotukea ei ylipäätään olisi saanut
periä lainkaan takaisin, koska kantelijat eivät olleet
jättäneet tulojaan ilmoittamatta, vaan lokakuun virheellinen
tukipäätös oli aiheutunut viranhaltijan
laiminlyönnistä.
Apulaisoikeuskansleri totesi, että toimeentulotukilain 15
§:n 2 momentissa säädetty mahdollisuus tulon
jaksottamisesta koskee suuria kertaluontoisia tuloja. Yhden kuukauden
131,74 euron määräistä asumistukea ei voida
pitää lainkohdassa tarkoitettuna tulona. Lain 15 §:n 3
momentti koskee pelkästään ansiotuloa, joten
silläkään ei ole voitu perustella asumistuen
jälkikäteistä huomioon ottamista. Lokakuun asumistukea
ei siten ole voitu ottaa jälkeenpäin tulona huomioon
viranhaltijan ja lautakunnan ilmoittaman 15 §:n nojalla. Koska 18
§:n mukainen toimeentulotuen tarkistaminen olosuhteiden muuttuessa
koskee lainkohdasta annettujen soveltamisohjeiden mukaan yleensä
vain maksamattomia tukia, ei myönnetyn tuen
jälkikäteinen korjaaminen voi perustua
tähänkään lainkohtaan.
Toimeentulotukilain 19 §:n perintäkiellon ehdottoman ja
rajaavan sanamuodon vuoksi virheellisiä
toimeentulotukipäätöksiä ei voida muuttaa kuin
laissa erikseen säädetyillä perusteilla. Lain 20
§:n 2 momentin mukaan tuki voidaan periä takaisin silloin,
kun toimeentulotukipäätöksen virheellisyys johtuu
asiakkaan menettelystä. Toisin kuin sosiaali- ja terveyslautakunta
apulaisoikeuskansleri katsoi, ettei toimeentulotukilain 17 §:n
asiakkaan tietojenantovelvollisuutta voinut tulkita niin, että
asiakkaan jättäessä hänelle annetun, virheelliseksi
havaitsemansa toimeentulotukipäätöksen
oikaisematta,kyseessä olisi asiakkaan virhe jonka perusteella
päätöstä voitaisiin jälkikäteen asiakkaan
vahingoksi muuttaa. Kyseessä olevassa tapauksessa ei voitu
selvittää, aiheutuiko lokakuun päätöksen
virheellisyys asiakkaasta vai viranhaltijasta.
Viranhaltija ja lautakunta olivat perustaneet menettelynsä
yksinomaan toimeentulotukilain säännöksiin. Pohdittaessa
hallintolain asiavirheen korjaamista koskevien
säännösten soveltuvuutta
toimeentulotukipäätösten muuttamiseen on erityistä
huomiota kiinnitettävä siihen, että erityislakiin on
otettu nimenomainen ja yksiselitteiseksi muotoiltu
takaisinperintää koskeva säännös.
Takaisinperinnästä on aina, lukuun ottamatta 23 §:n
mukaista eräänlaista kuittausperintää,
tehtävä hakemus hallinto-oikeudelle, joka harkitsee,
vaarantaako takaisinperintä asiakkaan toimeentulon.
Apulaisoikeuskansleri katsoi, että toimeentulotuen
takaisinperimistä ilman hallinto-oikeudelle tehtyä hakemusta
vain tulevien kuukausien tuesta kuittaamalla ei ilman selvää
lainsäännöstä voida pitää
hyväksyttävänä, koska se saattaa olennaisesti ja
hallitsemattomasti kaventaa viimesijaisen toimeentulon turvaamista
koskevaa perusoikeutta. Muutoksenhakumahdollisuuteen perustuva
jälkikäteinen oikeusturva ei aina anna suojaa näitä
välittömiä vaikutuksia vastaan.
Viranhaltijan ja lautakunnan käyttämä menettely
toimeentulotukipäätöksen korjaamisessa ja liikatuen
perimisessä ei perustunut lakiin. Apulaisoikeuskansleri saattoi
viranhaltijan ja lautakunnan tietoon tätä koskevan
käsityksensä.
Perustuslaki 2 § 3 mom ja 19 § 1 mom
|